سفارش تبلیغ
صبا ویژن
براى پاسبانى بس بود مدت زندگانى . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 86 خرداد 29 , ساعت 5:39 عصر

                                                     

راهکارهایی جهت توسعه جهانى فرهنگ مهدویت

                                                                          با توجه به بحث روز افزون منجی­گرایی و موعود باوری و سیر اندیشه مهدویت، لازم است راههای کار بردی جهت توسعة این فرهنگ اندیشیده شود.

الف ـ بخش کلان: سری سیاست­هایی که در طول زمان انجام می­شود و نیاز به سری تمهیداتی دارد.

ب ـ بخش خرده کلان: سری سیاست­هایی که در مدت زمان کوتاهی نسبت به بخش کلان و با تمهیدات مختصر­تر انجام می­شود.

لازم به ذکر است بخش کلان نه به این معنا است که از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چه بسا برخی از راه­کارهایی که در بخش خرده کلان قرار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند.

و دیگر این که ممکن است به عقیده برخی راه­کارهایی که در بخش کلان قرار دارد به نوعی بتوان آن را جزو خرده کلان­ها محسوب کرد و یا بالعکس.[1] لذا این بخش را به عقیده و سلیقه خوانندگان عزیز این مجموعه واگذار می کنیم تا این که هر چه سریعتر جهت توسعه فرهنگ غنی مهدویت اقدام نمایند.

دهه مهدویه

از جمله این راه­کارها افزایش و توسعة توجه و عنایت عموم مردم از یک روز نیمه شعبان به ده روز بعنوان دهه مهدویه(10 تا 20 شعبان) . چه مزیّتی بالاتر و بهتر از این که در یک دهه بتوان افکار عموم را نسبت به حضرت مهدی ـ روحی له الفداء ـ جلب نمود و ایشان را با معارف آن حضرت آشنا کرد. همان گونه که با قرار دادن دهه­ای بنام سید الشهداء علیه السلام (دهه محرم) و دهه ای بنام حضرت زهرا سلام الله علیها (دهه فاطمیه) همگان را با معارف ناب تشیع سیراب می سازیم، در این دهه با تشکیل مجالس سخنرانی و کنفرانس با شرکت اندیشمندان داخلی و خارجی و نمایشگاه کتاب در موضوع مهدویت و امام عصر ـ روحی له الفداء ـ و پرسش و پاسخ پیرامون مهدویت و مدیحه سرایی شعراء و مادحین مشهور و جهت دادن به جشن­ها و چراغانی­ها و رنگ تحقیق و علمی دادن به جلسات می­توانیم حیات طیبه کسب کنیم و با سرچشمة فضائل و معارف اسلامی آشنا شویم.

به همین جهت در سال 1420 ق با اولین اقدام از سوی عموم مردم اصفهان ـ این شهر غنی و صیقل خورده از آفتاب ایمان سلمان محمدی ـ و شهر دلباختگان و  سینه­چاکان ولایت علوی از جمله مرحوم صاحب بن عباد، علامه عظیم الشأن مجلسی و آیت الله العظمی مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و ... و با عنایت و توجه و حمایت مرجعیت شیعه و حضور نمایندگان مراجع عظام تقلید ، اساتید حوزه و دانشگاه مادحین، شعرا، متفکران و فرهیختگان ، ره­یافتگان از کشورهای آمریکا، فرانسه، بلژیک ، ایتالیا، آلمان، اتریش، آرژانتین، انگستان، آفریقا ـ غنا، مالی، ساحل عاج، سودان ـ مصر ، یمن، عراق، مالزی، بنگلادش، اندونزی، الجزائر، و ... این حرکت عظیم با همت و تلاش بى وقفه مرکز جهانى تخصصى ولى عصر علیه السلام انجام گردید.

جالب است که پس از چندی موج این حرکت به دیگر شهرهای ایران از جمله، تهران، قم، شیراز، یزد، بروجن، شهرهای شمالی، گلپایگان، کاشان، شهرکرد، و ... رسید که در سال­های بعد هر کدام به برگزاری این دهه فرخنده موفق شدند.

لازم به ذکر است که با تلاش مستمر و پی گیر برخی از خادمین حضرت بقیه الله ـ روحی له الفداء ـ موج این حرکت به دیگر کشورهای جهان رسید.

آری موج تبلیغ امام عصر علیه السلام ـ مرز نمی­شناسد!

از جمله این کشورها: آمریکا (دیترویت ـ واشنگتن) ، ونزوئلا ، انگلستان (لندن ، منچستر ، لیورپول ، لیدز)، اسکاتلند ، ترکیه (استانبول ـ آنکارا)، روسیه (چچن ـ مسکو) ، هلند (روتردام ـ آمستردام) ، ایتالیا(رم) ،بلژیک (بروکسل) ، آلمان (برلین) ،کویت، بحرین، عمان، عراق، امارات ،آفریقا ( غنا و مالى ) و ...

به عنوان نمونه به گزارش­های زیر توجه کنید:

در ترکیه (کشور انصار امام مهدى علیه­السلام) برای اولین بار جشنهای دهه مهدویه برگزار می­شود

به گزارش خبرگزاری الوکاله، حجة الاسلام ادهم چاغلایان از اعضای مسئولین تجمع شیعیان استانبول و بنیانگذار مسجد و مرکز جهانی مهدیه از برگزاری جشنهای دهه مهدویه در حساس ترین منطقه استانبول خبر داد.

ایشان با توجه به حساسیت ترکیه و موضوع مهدویت مطالبی را ایراد فرمودند.

با توجه به این مطلب و حساسیت مسئله و تأسی به برنامه­های متنوع ایام دهه مهدویه و انعکاس جهانی این قضیه جدید و جاذب و تشکر از بنیان گذار این امر مقدس و خیر عظیم و با هماهنگی ستاد برگزاری دهه جهانی مهدویه ـ امسال برای اولین بار در دو شهر مهم استانبول و آنکارا  تحت عنوان دهه مهدویه جشنها و کنفرانسهائی برپا خواهد شد که از مسجد و مرکز جهانی مهدویه در استانبول آغاز و در آنکارا ائتلاف مراکز شیعی با کنفرانس عظیم جهانی شدن و فرهنگ مهدویت با حضور متفکرین و اساتید دانشگاه و امامان جماعت مساجد شیعه و اقشار مردم برگزار خواهد شد، ضمناً برنامه­های متنوعی در کنار اصل برنامه جهت مقاطع سنی مختلف خواهیم داشت. شایان ذکر است این مراسم ویژه شیعیان نمی­باشد و ما از همه معتقدین به ادیان غیر اسلامی و از دیگر ادیان و مذاهب دعوت بعمل می­آوریم چون مسئله منجی فرا مرزی و فرا گروهی و مسئله­ای جهانی است. در پایان مجلس هدایایی از جمله کتاب بروشور و اقالم فرهنگی هدیه خواهد شد.

استقبال بی­نظیر شیعیان کشور بحرین از جشنهای دهه فرخنده مهدویه

به گزارش خبرگزاری الوکاله، کشور بحرین تنها کشوری است که در زمان محمد بن عیسی بحرینی مورد نظر خاص امام زمان علیه­السلام واقع شد و از آن زمان و تشرف شیعیان علاقه شدیدی نسبت به امام عصر علیه­السلام پیدا نمودند و ولایت آنان نسبت به اهل بیت علیهم­السلام به ویژه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه زبانزد خاص و عام است.

غالب مساجد و مراکز و مؤسسات و منازل بحرینی امسال تحت عنوان دهه فرخنده مهدویه ده شب جشن و شادی تشکیل می­دهند، شادی و شور توأم با شعور خطباء و اساتید حوزوی و دانشگاهی در سخنرانیهای ده شب مردم را متوجه امام عصر علیه­السلام می­نمایند.

در یکی از برنامه­ها و مساجد با مدیر آن ارتباطی برقرار شد، علامه ستراوی فرمودند: این سنت حسنه ان شاء­الله هر ساله در بحرین اقامه خواهد شد و همانگونه که در ایران و دیگر کشورها به این امر مهم توجه می­شود ما هم توجه خاص داریم، ایشان از مؤسس و بنیانگذار آن تقدیر نمود.

ایشان در پایان بعضی از فعالیت­های ده روزه را اشاره کرد و ضمن برنامه متنوع این دهه به چاپ ده کتاب با تیراژ 50000 نسخه اشاره نمود که هر شب یک عنوان کتاب به حضار تقدیم خواهد شد.

کتب منتشره تحت عناوین ذیل است:

1 ـ الامام المهدی(علیه السلام)

2 ـ الحجه المنتظر منه الله علی مستصنفی الارض

3 ـ الامام المهدی الرحمه الواسعه

4 ـ القائم من آل محمد صلی الله علیه و آله

5 ـ ماهی و ظائفنا تجاه الامام المهدی؟

6 ـ المهدویه قضیه العصر

7 ـ حقائق عن الامام المهدی علیه­السلام

8 ـ عبیر الرحمه ( نهج الامام المهدی علیه­السلام فی الحکم)

9 ـ من برکات الامام المهدی فی حیاتنا

10 ـ احیاء الشعائر المهدویه


سه شنبه 86 خرداد 29 , ساعت 5:37 عصر

دیگر راهکارها:

 ـ مبحث موعود شناسی و مهدویت از جمله کتب درسی از مقطع ابتدائی تا دانشگاه باشد.

 ـ مبحث مهدویت یکی از رشته­های تخصصی دانشگاه و حوزه علمیه باشد مانند بقیه رشته­ها از جمله: الهیات ـ ادیان ـ ....

 ـ تأسیس مدارس و مراکز خصوصی و دولتی بعنوان مصلح شناسی و مهدویت شناسی

 ـ تألیف و نشر کتاب پیرامون معارف امام عصر علیه­السلام در مقطع سنی مختلف و به زبانهای مختلف در تمام سطح دنیا

 ـ تولید و پخش نرم افزارهای تخصصی ویژه امام موعود و نیز تولید کاست ـ فیلم داستانی، سینمایی،مستند و فیلم کوتاه و ...) ـ تولید کاست­های سخنرانی ـ سرود و ... و تولید برنامه­های کارتونی و انیمیشن در مقاطع سنی مختلف (به زبانهای مختلف)

 ـ تألیف و نشر گسترده مجله ـ ماهنامه ـ فصلنامه ـ سالنامه ـ هفته نامه ـ دو هفته نامه و ... تخصصی ویژه مهدویت و منجی­شناسی به زبانهای زنده دنیا.

 ـ تشکیل نشست­های علمی تخصصی مهدویت با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی

 ـ تشکیل و برگزاری کنفرانس­های جهانی ـ به این گونه که از تمام کشورهای جهان نماینده­های مشخصی به مقال­های مورد نظر اعزام شوند و در موضوع موعود شناسی گفتگو و تبادل نظر کنند.

 ـ ایجاد کانال­ها و شبکه­های تخصصی رادیویی و تلوزیونی و ماهواره­ای ویژه امام عصر علیه السلام.

 ـ تعلیم دانش پژوهانی بعنوان متخصص فن مهدویت و اعزام به مناطق مختلف

 ـ تأسیس کتابخانه­های تخصصی مهدویت با امکانات دستیابی به موضوعات مختلف در کمترین زمان.

 ـ تأسیس نوارخانه­های تخصصی مهدویت

 ـ تأسیس ویدئو کلوپ­های تخصصی مهدویت (شامل فیلم و نمایشنامه و ...) و توزیع (امانی یا مجانی) در ایام هفته خصوص روز جمعه که متعلق به امام موعود علیه­السلام می­باشد.

 ـ تشکیل مجالس توسل و دعا از جمله دعای ندبه ـ ختم صلوات جهت تعجیل فرج ـ دعای سمات و ...

 ـ نام گذاری اماکن، تأسیسات، اشخاص و شهرها به نام و القاب حضرت ولی عصرعلیه­السلام

 ـ بیشترین مباحث و امور ویژه مهدویت از جمله : سخرنانی­ها، کنفرانس­ها، میزگردها و نشست­ها و فیلم­ها و ... همه پیرامون زمان ظهور و چگونگی آن و تشکیل دولت کریمه باشد، در حقیقت اگر بتوانیم زمان ظهور را برای افراد جامعه به گونه­ای واقعی ترسیم کنیم همه و همه انتظار چنین زمانی را خواهند داشت در نتیجه در هر موقعیتی تلاش و کوشش می­کنند برای رسیدن و درک زمان ظهور امام موعود علیه السلام.

 ـ تأسیس یک شرکت فیلم سازی در موضوع موعود و منجی­شناسی و تشکیل شاخه­های فرعی آن در کشورهای مختلف (مانند شرکت فیلم­ سازی هالیوود آمریکا و بالیوود هندوستان)

حتی الامکان فیلم­ها با در نظر گرفتن مقاطع سنی ساخته شود با موضوعاتی از جمله : تشرفات، نحوة توسلات، منجی و مصلح (همچون فیلم های ترمیناتور، ماتریکس، در مسیر سبز، سرباز جهانی، مرد عنکبوتی و ...) و نیز ساخت فیلم­های در موضوع آخرالزمان (مانند: فیلم پایان روزها، آرماگدون و ...) و یا ساخت فیلم­هایی که مربوط به خود شخصیت امام موعود می­باشد( مانند فیلم حضرت عیسی و یا فیلم مصائب مسیح)[2] یا به تصویر کشیدن حوادث و علائم حتمیه و یا به تصویر کشیدن اوضاع و زمان قبل از ظهور به تعبیری اوضاع آخرالزمان ( علائم غیر حتمیه)

 ـ حوزه­های علمیه مخصوصاً و نیز دیگر مراکز علمی از جمله دانشگاه­ها باید علاوه بر رشته­های متداول از جمله فقه و اصول و عقائد و حدیث و ...، مبانی اعتقادی و دروس خود را موعود شناسی قرار داده و در این زمینه از تألیف و نشر و تکثیر و ... در سطح جهانی استفاده شود و دیگر این که یک رشتة فیلم سازی (اعم از کارگردانی، فیلم­نامه نویسی، جلوه­های ویژه و ...) مربوط به مهدویت و مسائل و موضوعات ویژه مد نظر قرار داده شود.

 ـ برگزاری جشنواره­های فیلم منجی و اکران نمودن فیلم­ها در سطح دنیا همچون جشنواره فیلم­های فجر و یا دفاع مقدس و ...

 ـ اهمیت ویژه دادن به روز جمعه که متعلق و مخصوص و به نام امام موعود است و دعا و توسل به ساحت مقدس امام عصر علیه­السلام و نیز طلب آمرزش نمودن از آن حضرت.

(همچون مسیحیان که در روزهای یکشنبه به کلیسا می­روند و طلب آمرزش   می­کنند، ما مسلمانان نیز باید مکانهایی را تأسیس کنیم و این همت را داشته باشیم که در روزهای معین (در صورت امکان همة روزها) به آن مکان مقدس رفته و فقط و فقط برای ظهور امام موعود دعا کنیم).

 ـ معین و مشخص یک روز و یا هفته به عنوان «موعود خواهی» و تجمع و راهپیمایی با ندای «الغوث یا صاحب الزمان» در تمام شهرها (و یا کشورها) در یک زمان مشخص.

 ـ «کونوا دُعاهَ الناس باعمالکم لا بألستکم» ـ داشتن اخلاق و سیره امام زمان خواهی، یعنی آنچه را که حضرت می پسندد ـ افراد خادم و یا مسئول (امور فرهنگی مربوط به معارف امام عصر علیه­السلام) باید با داشتن اخلاق امام زمان پسند دیگران را به اخلاق نیکو دعوت کنند.

 ـ تأسیس و تشکیل سایت اینترنتی ویژه امام عصر عجل­الله فرجه به زبانهای زنده دنیا.

 ـ تشکیل مباحث مربوط به مهدویت در مکان­های غیر تکراری و از لحاظ ظاهری مورد جلب توجه افراد مختلف باشد.

(ما معمولاً برای انجام مراسم مذهبی، مکان­های مذهبی را مورد استفاده قرار  می­دهیم ـ که این عمل صحیح است ـ ولی در برخی از زمان­ها باید ـ به اصطلاح ـ لوکیشن را عوض نمود و در ظرف زیبا و قشنگ به بیمار عصر غیبت دارو و طعم ظهور را چشاند. در زمان حاضر باید مکان­هایی تأسیس شود که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و شیک و لوکس باشد (با توجه به این نکته که اکثر مکان­های مذهبی فاقد این خصیصه است) و نیز حتی الامکان دارای فضای سبز ـ گلخانه ، استخر، کافی­شاپ، کافی­نت، کتابخانه، سالن مطالعه و کنفرانس باشد (در یک جمله باید: این مکان دارای امکانات تفریحی و تحقیقی باشد) زیرا جوان امروز را باید با این متد و روش پیام ویژه امام عصر علیه السلام را در ذهن او جای داد.)

 ـ برگزاری مسابقات در موضوع مهدویت از جمله مسابقات: شعر، نقاشی، قطعه ادبی، داستان، هنرهای تجسمی، فیلم (کوتاه ـ داستانی ـ سینمایی ـ انیمیشن، کارتون ـ مستند).

 ـ برگزاری کلاسهای معرفتی ویژه امام عصر علیه السلام از دیدگاه: روان شناختی (روان شناسی) ـ فلسفه ـ جامعه شناسی و ...

 ـ توجه و اهمیت دادن به شهر کوفه و تشکیل مراکز فرهنگی ویژه امام عصر علیه­السلام ـ در این سرزمین (به این دلیل که کوفه در زمان ظهور پایتخت حکومتی حضرت است) و یا خرید زمین­های این شهر ـ لازم به ذکر است که در حال حاضر یهود مشغول انجام این طرح است و در کنار شط فرات زمین­هایی خریداری کرده است.

 ـ تشکیل و تأسیس پایگاه­های فرهنگی، نظامی و ... ویژه امام موعود علیه­السلام در دو سرزمین مناسب است: اول ـ مکه مکرمه که محل ظهور حضرت است. دوم ـ فلسطین که از لحاظ آمریکائیها و اسرائیلیها و به طور کل یهود مورد توجه است و در حقیقت آنرا «­أرض موعود» می­خوانند و معتقدند زمانی با ظهور موعود آسمانی (عیسی علیه­السلام) در این سرزمین تمام یهودیان تجمع می­کنند و بر کلّ دنیا حکومت می­کنند.

 ـ توجه به شهرهای زیارتی و تشکیل مراکز فرهنگی ویژه امام عصر علیه­السلام ـ به دلیل تجمع و تزاید افراد از جوامع مختلف در این امکنه خصوص توجه به سرزمین مقدس مکه.

31 ـ اداره پست و تلگراف موظف است بر چاپ و تهیه تمبر مخصوص ویژة مهدویت و موعود جهانی و غیبت امام عصر علیه­السلام، انتظار امام موعود، نیمه شعبان (15 شعبان)، ظهور حضرت و ...

 ـ تأسیس و ساخت حداقل یک مهدیه (و یا مکان مربوط به حضرت) در هر شهر و روستا با قسمتهای مختلف فرهنگی از جمله : کتابخانه ـ نوار­خانه ـ فیلم­خانه ـ سالن مطالعات ـ سالن اجلاس و کنفرانس ـ سالن تأتر و نمایش و ... با برنامه­های متنوع و ویژة مهدویت.

 ـ تأسیس مجمع و سازمانی بنام گفتگوی تدیّنها (مجمع و سازمان گفتگوی تمدنها) که رأس و محور بحث آنها ظهور موعود و مصلح جهانی باشد.

 ـ تأسیس یک ارگان خاص (همچون کمیته امداد امام خمینی که دارای صندوق­های صدقه در هر خانه و خیابان است) برای امر صدقه دادن برای سلامتی امام عصر علیه­السلام ـ و پول جمع آوری شده از صدقات در مسیر امور فرهنگی مربوط به امام عصر علیه السلام مصرف شود.

 ـ تأسیس مهد کودک با نام امام عصر علیه­­السلام و برنامه­ها و آموزش­های مربوط و ویژه حضرت. (کودک را از همان ابتدا با معارف حضرت آشنا کنند ـ العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ