سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، میوه فروتنی است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 86 خرداد 29 , ساعت 5:39 عصر

                                                     

راهکارهایی جهت توسعه جهانى فرهنگ مهدویت

                                                                          با توجه به بحث روز افزون منجی­گرایی و موعود باوری و سیر اندیشه مهدویت، لازم است راههای کار بردی جهت توسعة این فرهنگ اندیشیده شود.

الف ـ بخش کلان: سری سیاست­هایی که در طول زمان انجام می­شود و نیاز به سری تمهیداتی دارد.

ب ـ بخش خرده کلان: سری سیاست­هایی که در مدت زمان کوتاهی نسبت به بخش کلان و با تمهیدات مختصر­تر انجام می­شود.

لازم به ذکر است بخش کلان نه به این معنا است که از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چه بسا برخی از راه­کارهایی که در بخش خرده کلان قرار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند.

و دیگر این که ممکن است به عقیده برخی راه­کارهایی که در بخش کلان قرار دارد به نوعی بتوان آن را جزو خرده کلان­ها محسوب کرد و یا بالعکس.[1] لذا این بخش را به عقیده و سلیقه خوانندگان عزیز این مجموعه واگذار می کنیم تا این که هر چه سریعتر جهت توسعه فرهنگ غنی مهدویت اقدام نمایند.

دهه مهدویه

از جمله این راه­کارها افزایش و توسعة توجه و عنایت عموم مردم از یک روز نیمه شعبان به ده روز بعنوان دهه مهدویه(10 تا 20 شعبان) . چه مزیّتی بالاتر و بهتر از این که در یک دهه بتوان افکار عموم را نسبت به حضرت مهدی ـ روحی له الفداء ـ جلب نمود و ایشان را با معارف آن حضرت آشنا کرد. همان گونه که با قرار دادن دهه­ای بنام سید الشهداء علیه السلام (دهه محرم) و دهه ای بنام حضرت زهرا سلام الله علیها (دهه فاطمیه) همگان را با معارف ناب تشیع سیراب می سازیم، در این دهه با تشکیل مجالس سخنرانی و کنفرانس با شرکت اندیشمندان داخلی و خارجی و نمایشگاه کتاب در موضوع مهدویت و امام عصر ـ روحی له الفداء ـ و پرسش و پاسخ پیرامون مهدویت و مدیحه سرایی شعراء و مادحین مشهور و جهت دادن به جشن­ها و چراغانی­ها و رنگ تحقیق و علمی دادن به جلسات می­توانیم حیات طیبه کسب کنیم و با سرچشمة فضائل و معارف اسلامی آشنا شویم.

به همین جهت در سال 1420 ق با اولین اقدام از سوی عموم مردم اصفهان ـ این شهر غنی و صیقل خورده از آفتاب ایمان سلمان محمدی ـ و شهر دلباختگان و  سینه­چاکان ولایت علوی از جمله مرحوم صاحب بن عباد، علامه عظیم الشأن مجلسی و آیت الله العظمی مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و ... و با عنایت و توجه و حمایت مرجعیت شیعه و حضور نمایندگان مراجع عظام تقلید ، اساتید حوزه و دانشگاه مادحین، شعرا، متفکران و فرهیختگان ، ره­یافتگان از کشورهای آمریکا، فرانسه، بلژیک ، ایتالیا، آلمان، اتریش، آرژانتین، انگستان، آفریقا ـ غنا، مالی، ساحل عاج، سودان ـ مصر ، یمن، عراق، مالزی، بنگلادش، اندونزی، الجزائر، و ... این حرکت عظیم با همت و تلاش بى وقفه مرکز جهانى تخصصى ولى عصر علیه السلام انجام گردید.

جالب است که پس از چندی موج این حرکت به دیگر شهرهای ایران از جمله، تهران، قم، شیراز، یزد، بروجن، شهرهای شمالی، گلپایگان، کاشان، شهرکرد، و ... رسید که در سال­های بعد هر کدام به برگزاری این دهه فرخنده موفق شدند.

لازم به ذکر است که با تلاش مستمر و پی گیر برخی از خادمین حضرت بقیه الله ـ روحی له الفداء ـ موج این حرکت به دیگر کشورهای جهان رسید.

آری موج تبلیغ امام عصر علیه السلام ـ مرز نمی­شناسد!

از جمله این کشورها: آمریکا (دیترویت ـ واشنگتن) ، ونزوئلا ، انگلستان (لندن ، منچستر ، لیورپول ، لیدز)، اسکاتلند ، ترکیه (استانبول ـ آنکارا)، روسیه (چچن ـ مسکو) ، هلند (روتردام ـ آمستردام) ، ایتالیا(رم) ،بلژیک (بروکسل) ، آلمان (برلین) ،کویت، بحرین، عمان، عراق، امارات ،آفریقا ( غنا و مالى ) و ...

به عنوان نمونه به گزارش­های زیر توجه کنید:

در ترکیه (کشور انصار امام مهدى علیه­السلام) برای اولین بار جشنهای دهه مهدویه برگزار می­شود

به گزارش خبرگزاری الوکاله، حجة الاسلام ادهم چاغلایان از اعضای مسئولین تجمع شیعیان استانبول و بنیانگذار مسجد و مرکز جهانی مهدیه از برگزاری جشنهای دهه مهدویه در حساس ترین منطقه استانبول خبر داد.

ایشان با توجه به حساسیت ترکیه و موضوع مهدویت مطالبی را ایراد فرمودند.

با توجه به این مطلب و حساسیت مسئله و تأسی به برنامه­های متنوع ایام دهه مهدویه و انعکاس جهانی این قضیه جدید و جاذب و تشکر از بنیان گذار این امر مقدس و خیر عظیم و با هماهنگی ستاد برگزاری دهه جهانی مهدویه ـ امسال برای اولین بار در دو شهر مهم استانبول و آنکارا  تحت عنوان دهه مهدویه جشنها و کنفرانسهائی برپا خواهد شد که از مسجد و مرکز جهانی مهدویه در استانبول آغاز و در آنکارا ائتلاف مراکز شیعی با کنفرانس عظیم جهانی شدن و فرهنگ مهدویت با حضور متفکرین و اساتید دانشگاه و امامان جماعت مساجد شیعه و اقشار مردم برگزار خواهد شد، ضمناً برنامه­های متنوعی در کنار اصل برنامه جهت مقاطع سنی مختلف خواهیم داشت. شایان ذکر است این مراسم ویژه شیعیان نمی­باشد و ما از همه معتقدین به ادیان غیر اسلامی و از دیگر ادیان و مذاهب دعوت بعمل می­آوریم چون مسئله منجی فرا مرزی و فرا گروهی و مسئله­ای جهانی است. در پایان مجلس هدایایی از جمله کتاب بروشور و اقالم فرهنگی هدیه خواهد شد.

استقبال بی­نظیر شیعیان کشور بحرین از جشنهای دهه فرخنده مهدویه

به گزارش خبرگزاری الوکاله، کشور بحرین تنها کشوری است که در زمان محمد بن عیسی بحرینی مورد نظر خاص امام زمان علیه­السلام واقع شد و از آن زمان و تشرف شیعیان علاقه شدیدی نسبت به امام عصر علیه­السلام پیدا نمودند و ولایت آنان نسبت به اهل بیت علیهم­السلام به ویژه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه زبانزد خاص و عام است.

غالب مساجد و مراکز و مؤسسات و منازل بحرینی امسال تحت عنوان دهه فرخنده مهدویه ده شب جشن و شادی تشکیل می­دهند، شادی و شور توأم با شعور خطباء و اساتید حوزوی و دانشگاهی در سخنرانیهای ده شب مردم را متوجه امام عصر علیه­السلام می­نمایند.

در یکی از برنامه­ها و مساجد با مدیر آن ارتباطی برقرار شد، علامه ستراوی فرمودند: این سنت حسنه ان شاء­الله هر ساله در بحرین اقامه خواهد شد و همانگونه که در ایران و دیگر کشورها به این امر مهم توجه می­شود ما هم توجه خاص داریم، ایشان از مؤسس و بنیانگذار آن تقدیر نمود.

ایشان در پایان بعضی از فعالیت­های ده روزه را اشاره کرد و ضمن برنامه متنوع این دهه به چاپ ده کتاب با تیراژ 50000 نسخه اشاره نمود که هر شب یک عنوان کتاب به حضار تقدیم خواهد شد.

کتب منتشره تحت عناوین ذیل است:

1 ـ الامام المهدی(علیه السلام)

2 ـ الحجه المنتظر منه الله علی مستصنفی الارض

3 ـ الامام المهدی الرحمه الواسعه

4 ـ القائم من آل محمد صلی الله علیه و آله

5 ـ ماهی و ظائفنا تجاه الامام المهدی؟

6 ـ المهدویه قضیه العصر

7 ـ حقائق عن الامام المهدی علیه­السلام

8 ـ عبیر الرحمه ( نهج الامام المهدی علیه­السلام فی الحکم)

9 ـ من برکات الامام المهدی فی حیاتنا

10 ـ احیاء الشعائر المهدویه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ